Dundee, 16 februari 2017

Graag wil ik met jullie een stukje natuur van Zuid Afrika delen. In het weekend van 4 en 5 februari was ik samen met 3 anderen op pad in de Drakensberg. Hier hebben we twee mooie tochten gemaakt.

Op zaterdagochtendvroeg zijn we vertrokken vanaf Melusi naar 'De Sentinel'. We parkeerden de auto op een hoogte van 2700 meter, om de laatste 300 meter te voet af te leggen. We begonnen met een rustig stuk, maar al snel werd het erg stijl. Na een tijdje zijn we een stukje van de route afgeweken naar een uitkijkpunt. Hier hadden we een fantastisch mooi uitzicht op het 'Amphitheatre'. Het was super gaaf om dit te zien. Op het moment dat wij er waren, vloog er een helikopter door de vallei heen. Het is niet te beschrijven hoe mooi dit is, ik hoop dat de foto`s het een beetje laten zien.

Hierna zijn we verder omhooggeklommen. Nadat we het grootste stuk hadden afgelegd kwamen we bij de 'chainladders'. Via deze twee chainladders konden we het laatste stuk klimmen en kwamen we boven aan. Het was deze dag fris en bewolkt, maar op het moment dat we boven kwam werd het helder. We zijn doorgelopen tot boven de 'Tugela' waterval. De tweede langste van de wereld. Hier hebben we heerlijk onze lunch gegeten en genoten van het fantastische uitzicht. De zon begon door te komen, dus de lange broek kon uit en in korte broek gingen we verder.

Na de lunch was het tijd voor de terugweg, dat betekende de afdaling. Deze afdaling begon met de 'Gully' dit stuk gaat bijna recht naar beneden. Ik ben het grootste gedeelte hiervan zittend gedaald, omdat staand, voor mij niet te doen was. Na de 'Gully' waren we op het stuk wat we in de morgen geklommen hadden. Nu dus een steile afdaling, wat eindigde in een wat rustige afdaling.

De volgende dag besloten we een wat makkelijkere route te nemen. We zijn beneden in de vallei gebleven. Hier hebben we de 'blue grutto' route gedaan. Een erg mooie route richting een waterval, waar we af konden koelen en hebben geluncht. Hierna verder gelopen. Op een gegeven moment konden we kiezen, stijl omhoog of naar beneden. We kozen ervoor naar beneden te lopen, niet wetend waar we uit zouden komen. Het was geen makkelijke route, maar zeker de moeite waard, de route zigzagde door een beekje heen, langzaam verder naar beneden tot we terug waren op ons begin punt.

Het was een fantastisch mooi weekend. De natuur is hier supergaaf, ik hoop dat jullie dmv de foto`s en wat beelden op facebook(www.facebook.com/nienkevrijn) een beetje een beeld van hebben kunnen krijgen.